مدیر پروژه معادن مس تفت خبر داد:

افزایش ذخایر معادن مس تفت به بیش از 157 میلیون تن

از خرداد 88 فعالیت های اکتشافی معادن تفت وارد مرحله جدیدی شدند و تلاش تیم اکتشافی برآورد 15 میلیون تنی از ذخایر معادن را به بیش از 157 میلیون تن افزایش داد.

مدیر پروژه معادن مس تفت با اعلام این خبر به یزدفردا ،خلوص بالای معادن مس دره زرشک، نسبت به دیگر معادن را یادآور شد و افزود:در شرایطی که عیار حد اقتصادی کانسارهای مس پورفیری در دنیا حدود 1/0(یک دهم) درصد است، متوسط عیار مس در دره زرشک در حدود 6/0(شش دهم)درصد است.

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=42921863.jpgمحمد جواد حبیبیان، حجم باطله برداری در معدن دره زرشک را بسیار پایین دانست و از صرفه اقتصادی بسیار بالای این پروژه خبر داد.

وی با تاکید بر اشتغال زایی و رونق اقتصادی شهرستان تفت، گفت: پس از آغاز فعالیت های معادن مس تفت، بسیاری از نیروهای جوان بومی در آن مشغول به کار شده اند و تعدادی از جوانان که به دلیل نبود کار به مرکز استان مهاجرت کرده بودند نیز به تفت بازگشت کردند.

وی افزود:برای اولین بار در کشور طراحی پایه کارخانجات فرآوری مس درپروژه معادن مس تفت توسط متخصصین ایرانی انجام شد.

مدیر پروژه معادن مس تفت با اشاره به صرفه جویی 2 میلیون دلاری در طراحی پایه کارخانه لیچینگ و تغلیظ توسط متخصصان زبده و توانمند ایرانی بر اهتمام کارشناسان، نسبت به طراحی کارخانه های فرآوری، تاکید کرد.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار تمامی مراحل کار توسط گروهی از متخصصین ایرانی صورت می گیرد،ادامه داد:در تیم طراحی، مسئول تیم از سابقه ی 20 ساله برخوردار است و دیگر اعضا نیروهای جوانی هستند که با همت زیاد و تکیه بر استعداد های شگرف خود این مهم را به سرانجام خواهند رساند.

محمد جواد حبیبیان،بهره گیری از تجارب کشورهای دیگر را فقط در مرحله انجام آزمایش های سنگ معدن و مربوط به کارخانه تغلیظ عنوان کرد.


وی ارزش تولید دانش توسط متخصصان ایرانی را از ارزش مادی این پروژه مهم تر خواند و گفت: کارشناسان ایرانی با طراحی این پروژه نشان دادند که از چه سطح توانایی و دانایی برخوردارند.

وی تامین بخش هایی از کارخانه تغلیظ از شرکت های بین المللی را یادآور شد و افزود: کشورهایی مانند بلژیک، فنلاند و اسپانیا برای ورود به این پروژه اعلام آمادگی کرده اند و هر چند اکنون در حال عقد قرارداد با یک شرکت بلژیکی هستیم ولی قصد داریم تا بیش از90 درصد فعالیت های بخش لیچینگ و 70 درصد فعالیت های حوزه تغلیظ را توسط بخش داخلی طراحی کنیم.

مدیر پروژه معادن مس تفت، بر راه اندازی کارخانه های فرآوری تاکید نمود و افزود: از آنجایی که معدن دره زرشک علاوه بر سولفور ذخیره اکسید هم دارد لذا امکان تولید سالیانه 100 هزار تن کنستانتره با عیار 26 درصد و حدود 3 هزار تن کاتد مس وجود دارد.

وی میزان سرمایه گذاری مادی در این پروژه را 600 میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: پیمانکار بخش معدن قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا است که در حال باطله برداری از معدن مس دره زرشک است.

مدیر پروژه معادن مس تفت بر برگزاری مناقصه در بخش تغلیظ و لیچینگ با حضور پیمانکاران داخلی در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: در بخش لیچینگ برای بومی تر شدن این پروژه تلاش کردیم که شرکت های فعال استان را وارد این عرصه کنیم تا دانش آن را در استان نهادینه سازیم چرا که استان یزد توانایی پیشرو بودن در صنعت مس را دارد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت در نظر گرفتن مباحث زیست محیطی در زمینه بهره برداری از معادن مس در تفت، گفت: مستنداتی وجود دارد که نتایج مطالعات انجام شده، در مجامع بین المللی تخصصی ارائه شده و مورد تایید قرار گرفته است.

حبیبیان که در گفت‌وگو با یزدفردا تاکید کرد: این گزارش‌ها در اختیار برخی از ارگان ها و کارشناسان خبره نیز قرار گرفته و نتایج آن مجدداً تایید شده است.

وی همچنین از تهیه گزارش ارزیابی ریسک زیست محیطی (ERA) به تفکیک محیط زیست انسانی و محیط زیست طبیعی خبر داد و افزود: البته هیچ الزام قانونی برای انجام این تحقیق وجود نداشت و این شرکت به دلیل دغدغه ی خاطری که نسبت به مباحث زیست محیطی دارد، داوطلبانه، با صرف هزینه های قابل ملاحظه ای این پروژه‌ی ارزیابی زیست محیطی را انجام داده است. هم اکنون نیز چندین پروژه تحقیاتی در زمینه محیط زیست در این مجموعه در حال انجام است.

حبیبیان همچنین تهیه گزارش‌های ارزیابی اثرات زیست محیطی این معادن (EIA) را یادآور شد و افزود: ما نگاهی عمیق، به مباحث توسعه ی پایدار داریم و با همین نگاه رعایت الزامات و دستورالعمل های موجود سازمان محیط زیست و تلاش برای دست یابی به توسعه‌ی پایدار را بر خود واجب می دانیم.

یادآور می شود،معادن مس علی آباد و دره زرشک در جنوب غربی یزد و به فاصله حدود 60 کیلومتری یزد در شهرستان تفت قرار دارد.میزان ذخایر معدن دره زرشک بیش از 100 میلیون تن سنگ معدن مس با عیار 6/0 (شش دهم) درصد و معدن علی آباد 50 میلیون تن مس با عیار 54/0(پنجاه و چهارصدم) است.

اکتشاف اولیه این معادن در سال 1349، توسط یک شرکت فرانسوی به نام کوفی مین انجام شد.تا اینکه در سال 1382 فرماندار وقت شهرستان تفت، تقاضایی را به وزارت صنایع و معادن ارسال کرد و انتقال معادن دره زرشک و علی آباد به شرکت ملی صنایع مس ایران را خواستار شد؛ البته این معادن تا به آن روز فعال نشده بودند و مدیران استان انتظار فعال شدن آنها را داشتند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا